Budowa zachodniego obejścia Szczecina staje się realnym planem! Potwierdza to rząd zapewniając prawie 8,5 miliona złotych na przygotowanie dokumentacji geologicznej. Droga ma docelowo połączyć autostradę A6 w Kołbaskowie z obwodnicą Goleniowa i stworzyć upragnioną alternatywę dla kierowców.

Ponad 50 kilometrów drogi łączącej Autostradę A6 z obwodnicą Goleniowa, zwieńczone tunelem pod Odrą będzie stanowiło zachodnie obejście Szczecina. Inwestycja pozwoli skierować ciężki transport poza metropolie, a tunel pod przeprawą Police-Święta otworzy zupełnie nowy korytarz transportowy. To pozwoli na przyspieszenie dojazdu np. do lotniska w Goleniowie, a także nad morze.

Za 8,5 miliona złotych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sporządzi niezbędną dokumentację. A co za tym idzie szacowany koszt tej inwestycji, bo obwodnica może kosztować ponad 3 miliardy złotych. Taka suma przewyższa możliwości samorządu, bez rządowego wsparcia o inwestycji na taką skalę nie ma mowy. - Dziś już wiemy, że rząd poważnie podchodzi do procesu realizacji. Pierwsze prace mają być realizowane w tym i przyszłym roku, aby przygotować się do konkretnego projektu - mówi prezydent Szczecina Piotr Krzystek.

O obwodnicę samorządowcy ze Szczecina zabiegają już od dekady. Najbliżej realizacji projekt znalazł się za rządów Platformy Obywatelskiej, kiedy samorządowcy otrzymali decyzję środowiskową zezwalającą na inwestycję. Wystarczyło wpisać ją do rejestru dróg krajowych, czego jednak ówczesny minister transportu z PO nie zrobił. Po kompromitacji w kraju, teraz Sławomir Nowak pracuje jako prezes Państwowej Agencji Drogowej na Ukrainie.

Projekt obwodnicy wciąż pozostaje obiektem politycznego sporu. „A gdzie przeprawa Police-Święta? Gdzie Obejście Zachodnie Szczecina? Osobiście @jbrudzinski obiecywałeś mi kontynuować to zadanie. I nic. Za waszych rządów już chyba nic się nie ruszy.” - Tak po publikacji listy inwestycji w programie Mosty Plus, gdzie nie było przeprawy Police-Święta, rząd zaatakował Sławomir Nitras. Jak dotąd w kontekście dróg dla miasta kandydat na prezydenta szczecina z ramienia PO i Nowoczesnej zabłysnął tylko w ten sposób.

- Most, a tunel to są dwie różne rzeczy to po pierwsze. Po drugie Pan Sławomir Nitras krytykował, że nie ma z rządowego programu mosty plus żadnego mostu w Szczecinie jednak ja przypomnę Most Cłowy. - Tłumaczy w odpowiedzi na zarzuty Rafał Niburski, szczeciński radny PiS. Most ten został zbudowany od nowa w 2017 roku z rządowym wsparciem. Jednocześnie w województwie realizowanych jest 15 dużych kontraktów. Powstaje ponad 230 kilometrów dróg krajowych i ekspresowych za łączną kwotę 6 miliardów złotych. A to między innymi obwodnica Przecławia i Warzymic w ciągu drogi numer 13, S3 w kierunku Parłówka. Pozostałe zadania są w budowie w tym S6 od Goleniowa do Koszalina.

Jak mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk - Rząd Prawa i Sprawiedliwości w odróżnieniu od poprzednich ekip rządowych nie odwraca się tyłem od Szczecina, od Świnoujścia i od Bałtyku.